وبلاگ

جدید ترین اخبار برنامه نویسی

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟
-

 در سال‌های اخیر بسیاری از مشاغل قدیمی از دنیای ما حذف‌شده و با فعالیت‌هایی جدید جایگزین شده‌اند. یکی از مشاغل نوپا در دنیای امروزی که کمتر از نیم قرن عمر مفید دارد، برنامه‌نویسی است.

بسیاری از شما با مفاهیم مختلف برنامه‌نویسی آشنایی دارید و بسیاری نیز به یک یا چند زبان برنامه‌نویسی مسلط هستید. بااین‌حال افرادی هستند که هرچند به‌عنوان کاربر، از تولیدات برنامه‌نویسان استفاده می‌کنند، اما با نحوه عملکرد و اجرای برنامه‌های مختلف موبایل و کامپیوتر، آشنایی ندارد.

how-be-programming

در این مقاله ما در آغاز، مفهوم برنامه‌نویسی را شرح می‌دهیم و پس‌ازآن راهکار‌هایی ساده را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید چندین قدم مثبت در یادگیری این تخصص شیرین و درآمدزا بردارید.

یادگیری برنامه‌نویسی چه سودی دارد؟

جدا از مباحث مالی و شغلی یادگیری برنامه‌نویسی که می‌تواند تعیین‌کننده آینده یک فرد باشد، باید به مفاهیم ذهنی برنامه‌نویسی اشاره‌کنیم. برنامه‌نویسی نه‌تن‌ها یک منبع درآمد مدرن است، بلکه به بهبود عملکرد ذهن انسان نیز کمک می‌کند.

کودکانی که از سنین پایین به یادگیری برنامه‌نویسی علاقه‌مند می‌شوند، در دیگر دروس نیز از نمراتی بالاتر و بهتر برخوردارند. بسیاری از مفاهیم ریاضی، فیزیک و حتی شیمی، با یادگیری عملکرد کامپیوتر به کودک آموخته می‌شود.

بزرگ‌سالان نیز با یادگیری برنامه‌نویسی می‌توانند ذهن خود را برای فعالیت سخت کامپیوتری و حتی فعالیت‌های روزمره غیر مرتبط آماده کنند. یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی، درست مثل یادگیری یک زبان گفتاری جدید، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و راندمان کاری فرد را افزایش می‌دهد.

این فواید را در کنار درامد مناسب این شغل بگذارید تا متوجه شوید که برنامه‌نویسی در تمامی جوانب زندگی ما تأثیر گذار است و یادگیری آن نیز، درست مثل یادگیری یک تخصص جدید، چشم انسان را به دنیایی متفاوت از موقعیت‌های نو، باز خواهد کرد.

how-be-programming

برنامه‌نویس فرانت-اند

برنامه‌نویس فرانت-اند، شخصی است که به سیستم‌های بصری یک برنامه می‌پردازد و با مفاهیم علمی گرافیک و زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با این سیستم‌ها، آشنایی دارد. برنامه‌نویس فرانت-اند، رابط مستقیم کاربر و سیستم‌های بک-اند است.

این برنامه‌نویس در آغاز باید با ویرایشگر‌های مختلف تصویری و برنامه‌های ساخت اشکال گرافیکی، آشنایی داشته باشد. یادگیری فتوشاپ و دیگر برنامه‌های مرتبط شرکت ادوبی، می‌تواند یک نقطه آغاز مناسب برای یادگیری برنامه‌نویسی فرانت-اند باشد.

دروس مجموعه آموزشی لیندا از قیمت بسیار بالایی برخوردار است، اما در ایران به‌رایگان در سایت‌های مختلف قابل دانلود است. حتی نسخه دوبله و زیرنویس این ویدیو‌های آموزشی در دسترس است. در نظر داشته باشید که یادگیری آخرین نسخه برنامه‌های گرافیکی، بهترین انتخاب ممکن برای کاربران جدید است.

بعد از یادگیری اصول اولیه استفاده از برنامه‌های گرافیکی، می‌توانید با زبان مارک‌آپ HTML و رابط بصری CSS، یادگیری خود را ادامه دهید. تسلط به زبان انگلیسی در این مرحله از آموزش نیز به کمک شما خواهد آمد.

اغلب منابع فارسی آموزش HTML و CSS قدیمی هستند یا از روش‌های کهنه برای آموزش این زبان مارک‌آپ استفاده می‌کنند. بهترین روش آموزش HTML، یادگیری به‌صورت اینتراکتیو است که در وبسایت www.codecademy.com یا بسیاری دیگر از وب‌سایت‌های مشابه استفاده شده است.

تا چند سال قبل، یادگیری HTML و CSS، برای یک برنامه‌نویس فرانت-اند کافی بود تا بتواند شغلی مناسب را برای خود دست پا کند. امروزه، اما نیاز است تا زبان جاوا اسکریپت نیز توسط کاربر آموخته شود.

این زبان تغییرات دینامیکی صفحات وب را به مرورگر وب اعلام می‌کند و البته می‌تواند نقطه آغازی برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی پیچیده‌تر باشد. البته این روز‌ها از جاوا اسکریپت در بک-اند نیز استفاده می‌شود و کاربرد این زبان افزایش‌یافته است.

how-be-programming

برنامه‌نویس بک-اند وب

یک برنامه‌نویس حرفه‌ای وب باید به مفاهیم دقیق برنامه‌نویسی پیشرفته مسلط باشد. هرچند بسیاری از صفحات وب با زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته‌شده‌اند، اما محبوبیت این زبان رو به کاهش است.

از سوی دیگر PHP، یک زبان کاربرپسند نیست و نمی‌تواند به‌عنوان زبان اول، آموزش داده شود. زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا اسکریپت، گزینه‌های مناسب برای یادگیری و آغاز برنامه‌نویسی بک‌اند هستند.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی پیشرفته است که توسط گوگل در اغلب محصولات این شرکت استفاده می‌شود. ساختار این زبان، شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد که یادگیری آن را ساده‌تر کرده است.

هرچند پایتون و جاوا اسکریپت برای طراحی اغلب برنامه‌های بک-اند و وب‌سایت‌ها کافی هستند، اما می‌توان پس از یادگیری این زبان‌ها، سراغ PHP رفت تا با بسیاری از صفحات قدیمی‌تر دنیای وب نیز هماهنگ بود.

در نظر داشته باشید که پایتون از شاخه‌های بسیار پیچیده‌ای بهره می‌برد که یادگیری آن ممکن است سال‌ها زمان ببرد. وب‌سایت www.codecademy.com، به دروس پایتون، PHP و جاوا اسکریپت مجهز شده است و یک منبع آموزشی مناسب برای برنامه‌نویس‌ها نوپا به‌حساب می‌آید.

 

برنامه‌نویس موبایل

عبارت برنامه‌نویس موبایل یک عبارت جامع است که ممکن است به برنامه‌نویس جاوا، پایتون، سوئیف و برنامه‌نویس وب اشاره داشته باشد. سیستم‌عامل اندروید در اغلب برنامه‌ها از زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که این زبان با زبان جاوا اسکریپ، تفاوت دارد و بسیار پیچیده‌تر است.

پایتون نیز جای خود را در برنامه‌های اندرویدی و لینوکسی بازکرده و برنامه‌های تحت‌وب نیز به یک روش سریع برای تغییر یک وب‌سایت به برنامه موبایل، تبدیل شده است. گوشی‌های اپل نیز از زبان‌های برنامه‌نویسی سوئیف و آبجکتیو سی استفاده می‌کنند. سوئیفت یک زبان برنامه‌نویسی جدید و اختصاصی است.

درصورتی‌که به برنامه‌نویسی موبایل علاقه دارید، یادگیری جاوا می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای آغاز کار باشد. هرچند جاوا با تمام پیچیدگی‌هایش، گزینه‌ای مناسب برای زبان برنامه‌نویسی اول نیست، اما چاره‌ای دیگر برای یادگیری برنامه‌نویسی موبایل وجود ندارد. بدون شک یادگیری اولیه پایتون می‌تواند راه را برای آموزش ساده‌تر جاوا باز کند. بااین‌حال کمتر کاربری وقت کافی را برای دنبال کردن این مسیر آموزشی دارد.

به صورت تیمی کار می کنید یا فردی؟

 

در بخش ها بعد همین مقاله پلتفرم های مختلف، تکنولوژی های متنوع و زبان های برنامه نویسی حال حاضر دنیا را نام می بریم. می بینید که تعداد آن ها بسیا زیاد است و برای یک فرد تقریبا غیرممکن است همه آن ها را یاد بگیرد. و به الفرض که همه ی آنها را یا بگیرد در زمان پروژه و ساخت برنامه مورد نظر زمان بسیاری طول می کشد تا آن را پیاده سازی کند.

ممکن است فردی بگوید می خواهم به صورت تنها پروژه بگیرم و یا ایده ی خود را به تنهایی به سرانجام برسانم. این امر ممکن است در صورتی که پروژه بزرگ نباشد و برنامه نویس از نقشه راهی استفاده کند که در آخر این مقاله به آن اشاره می کنیم.

how-be-programming

بهترین منابع یادگیری برنامه‌نویسی

stackoverflow.com یک وب‌سایت یادگیری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات است که به منبعی کامل و دقیق برای حل مشکلات برنامه‌نویس‌ها تبدیل‌شده است. در تمامی مراحل برنامه‌نویسی، با هر میزان تخصصی که دارید، می‌توانید از منابع این وب‌سایت استفاده کنید و به پاسخی مناسب برای پرسش‌های خود برسید.

udemy.com یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی آنلاین جهان است که شما را به بهترین اساتید جهان متصل می‌کند. این سیستم‌های مدرن آموزشی، برخلاف سیستم‌های کهنه دانشگاهی، زمان-محور هستند و می‌توانند راهکاری مناسب برای یادگیری سریع کاربر باشند. هرچند بهتر است از تمامی ظرفیت‌های این مجموعه استفاده کنید، اما ویدیو‌های آموزشی udemy.com را می‌توان به‌رایگان و با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کرد.

udacity.com شباهت زیادی به udemy دارد، اما منابع رایگان بیشتری را می‌توانید در آن پیدا کنید. درصورتی‌که پشتوانه مالی کافی برای استفاده از udemy را در اختیار ندارید، udacity.com می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای ارزان‌تر، به کمک شما بیاید.

khanacademy.org یک سیستم آموزشی خیریه است که به راهی سریع برای آموزش برنامه‌نویسی و دیگر تخصص‌ها به کودکان و نوجوانان تبدیل‌شده است. تنها پیش‌نیاز استفاده از این سیستم، زبان انگلیسی است.

codecademy.com که در مقاله نیز به آن اشاره شد، تا چند سال قبل یک سیستم آموزشی رایگان به‌حساب می‌آمد، اما امروزه بسیاری از دروس آن تنها با خرید حساب کاربری ویژه در دسترس است. بااین‌حال هنوز هم می‌توان از نیمی از دروس codecademy.com، به‌صورت رایگان استفاده کرد.

w۳schools.com یکی از بهترین راه‌کار‌های آموزشی HTML و CSS است که به‌صورت یک دیتابیس کامل و به‌رایگان، در اختیار علاقه‌مندان به این زبان و طراحی وب، قرارگرفته است. w۳schools.com را می‌توانید به‌عنوان مرجع اولیه طراحی وب در نظر بگیرید.

lynda.com یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های آموزش از راه دور جهان است که شما را به بهترین اساتید جهان متصل می‌کند. ویدیو‌های آموزشی لیندا در ایران و به‌رایگان قابل تهیه هستند. هرچند ویدیو‌های دوبله‌شده ممکن است با قیمت‌هایی اندک به فروش برسند.

ilikephp.ir یک وب‌سایت نوپا و رایگان فارسی است که می‌تواند نقطه آغاز برنامه‌نویسی برای اشخاصی باشد که هنوز به زبان انگلیسی تسلط پیدا نکرده‌اند. هرچند آموزش‌های این مجموعه محدود است، اما نمی‌توان تلاش دست‌اندرکاران این وب‌سایت را برای بهبود آموزش رایگان فارسی، نادیده گرفت.

منابع: hackr.io، idtech، codementor، medium، dzone، opensource