وبلاگ

جدید ترین اخبار برنامه نویسی

قیمت گذاری محصولات و خدمات یک کسب و کار اینترنتی
-

قیمت گذاری در سایت های بسیار مساله مهمی هست ، خیلی از مدیران کسب و کارها چه در حالت سنتی و چه به صورت دیجیتالی با مشکل قیمت گذاری دست و پنجه نرم میکنند . برخی اوقات هست که قیمت گذاری فروش بالایی برای شما دارد اما این شیوه قیمت درج کردن برای محصول شما بسیار ضررده هست .

بریم به ادامه مطلب که طریقه محاسبه قیمت گذاری برای یک محصول را بهتر درک کنیم.

روش های قیمت گذاری بسیار گسترده هست . چند روش قیمت گذاری رو با هم شروع میکنیم .

اهمیت قیمت گذاری محصولات و خدمات یک کسب و کار اینترنتی ، سایت ، مغازه سنتی :

 

 

قیمت از تبلیغات و بسته بندی و عکس کالادر سایت و یا حتی طراحی سایت  هم مهم تر است . شما در سایت ها به دنبال طراحی و کیفیت یک وبسایت نیستید ، حالا بعضی ها به دید تخصصی یک نگاهی به سایت بکنند که سایت اختصاصی طراحی شده است یا با استفاده از وردپرس یا ووکامرس همه این ها مسایل انتهایی ماجرا هستند اما اصل ماجرا چیست ؟ بله قیمت شما در وب سایت دیجی کالا یا وب سایت های دیگر دنبال ارزان ترین نوع قیمت هستید یعنی قیمت رقابتی پس باید برای کاربر فضایی را تدارک ببینید که کاربر ابتدا قیمت مناسب شما را ببیند و سپس اعتماد سازی در سایت یا فضای فیزیکی خود را برقرار کنید.

اگر در فرایند تولید قیمت اشتباهی رخ دهد صد در صد آن محصول به فروش که نمیرسد ممکن هست حتی ضررده شود، ارقام با ما انسان ها شوخی ندارند روز ها جمع میشوند با ضرر ها و در پایان ماه ملاحظه میکنید که درصد بالایی ضرر کردید.

قبل از تعیین قیمت اقداماتی باید انجام شود ، آن چیست ؟

وقتی محصولی را قیمت گذاری میکنید باید ده ها سوال از خود بپرسید . سوالاتی از این قبیل که چرا باید این محصول را بخرم ؟ دلیل این قیمت بنده چیست ؟ مزیت این کالا نسب به کالای مشابه چیست ؟ فصل مناسبی برای قیمت گذاری هست ؟ عکس محصول با قیمت همخوانی دارد ؟ توضیحات در سایت وزنه قیمت را پایین نمی آورد ؟

این سوالات را پاسخ دهید سپس قیمت را نهایی کنید و دکمه انتشار را در سایت خود بزنید !

معرفی انواع روش‌های قیمت گذاری

شما به عنوان شخصی که مدیریت مالی یک مجموعه یا فروشگاه‌ها را عهده دار است، باید قبل از آن که به تعیین قیمت محصولات بپردازید، استراتژی‌های قیمت گذاری را بررسی کنید. انواع روش‌های تعیین قیمت توسط چارچوب‌های قیمت گذاری دسته بندی می‌شوند. برای مشخص کردن قیمت محصولات و خدمات یک کسب و کار سه استراتژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تعیین قیمت بر پایه قیمت نهایی محصول و بر اساس هزینه، تعیین قیمت بر اساس میزان تقاضای بازار، تعیین قیمت طبق رقابتی که در بازار وجود دارد، که در حقیقت ارزش کالا را در ذهن مشتری تداعی می‌کند.

 

سنجش میزان تقاضای بازار بر اساس عرضه :

از موارد مهمی که میتوان در عرضه یک محصول چه در سایت چه در بستر اینستاگرام باید دقت کرد این هست که باید بازار را سنجید که وضعیت بازار به چه صورت است ؟ ایا مردم در این بستر نیاز به این کالا دارند یا خیر ؟ محصول شما در سایت بیشتر فروش میرود یا در اینستاگرام یا بستر های دیگر این مورد را با تحقیق باید به دست بیاورید.

حتی بعضی از محصولات به حالتی هست که در فصلی از سال فروش بیشتری دارند حتی محصول فیزیکی باشد . شما فرض کنید یک کتاب را میخواهید به فروش برسانید اگر آن کتاب در زمینه نوجوانان هست ممکن هست در فصل تابستان فروش رود ممکن هست در فصل مدارس فروش بیشتری داشته باشد . پس این مورد را باید بسیار با دقت بررسی کنید .

تعیین قیمت بر اساس روز در هفته :

با استفاده از این استراتژی میتوانید فروش بیشتری داشته باشید ، حال یعنی در روز ها یا ساعت هایی در روز تخفیف گذاری انجام دهید. این مورد هم با انالیز دیتا انجام دهید ، اگر در وب سایت فعالیت میکنید باید با گوگل انالیتیکس این مورد را به راحتی میتوانید بررسی کنید .اینسایت اینستا این قضیه را مدیریت کنید.

قیمت گذاری بر اساس ذهنیت مشتری :

مشتری وقتی وارد یک وب سایت میشود همان برخورد اول که در کافی شاپ ها خیلی ها ولکاپ شات نام گذاری میکنند را در ذهن مشتری ماندگار میشود . پس با مشتری بسیار خوب برخورد کنید. حتی اگر به شما تماس گرفت درخواست تخفیف کرد تا جایی که راه دارد این مورد را انجام دهید همین حس خوب هزاران برابر برای شما سود آوری دارد

برای مثال برند هایی مانند اپل ارزش بالایی در ذهن مشتریان پیدا کرده است و حس خوبی را به مشتریان القا کرده است بنابراین این برند با هر قیمت و افزایش دلاری در ایران و هر امکاناتی دارای  مشتریان وفاداری است که حاضر به خرید محصولاتش هستند(حالا اپل بازا فحش ندن وندا سافتی ها را )

 

قیمت گذاری نفوذی:

در این نوع قیمت گذاری شما میتوانید در دل مشتری نفوذ پیدا کنید ، یعنی قیمت محصول را اینقدر پایین قرار دهید که مشتری از قیمت پایین تعجب کند و پس از اعتماد سازی ای که در وب سایت یا اینستاگرام خود انجام میدهید که موجب خرید میشود کم کم قیمت را به روال گذشته بر میگردانید و قیمت بالا تر محصول را میفروشید البته گران فروشی نکنید که مشتری در بستر اینترنت بسیار زرنگ تر است .

قیمت گذاری فریمیوم

 

در این نوع قیمت گذاری ابتدا اکثر موارد درج شده در اپلیکیشن خود یا وب سایت را رایگان میگذارید و برخی از امکاناتی که کاربر بیشتر به آنها نیاز دارد را پولی میکنید و کاربر چون نیازمند این موارد هست پس مجبور به خرید میشود که هزینه پرداخت کند و این مورد تقریبا منجر به فروش بالا میشود .

قیمت گذاری روانی و با استرس خرید:

در این نوع قیمت گذاری که بیشتر در کشور های خارجی انجام میشود که اخر قیمت محصول را یک 99 قرار میدهند و آن یک سنت را رند نمیکنند به سمت بالا البته در ایران هم کم کم این مورد انجام شده است این مدل قیمت گذاری به حالتی هست که کاربر به جای اینکه دقت کند که یک سنت تا رند شدن به رقم بالا را دقت کند 1 یا 2 رقم اول را دقت میکند .

 قیمت‌گذاری پویا- قیمت‌گذاری بر مبنای زمان 

در این مدل قیمت گذاری  دقیقا مثال بارز شرکت و استارت آپ اسنپ را میشود نام گذاری کرد در این نوع قیمت گذاری به این حالت هست که در ساعت های مختلف قیمت عوض میشود مثلا فرض کنید در همین اهواز به طور فرض از کیان پارس تا زیتون 20 هزار تومان در ساعت 12 ظهر قیمت گذاری میشود و بعد از این ساعت قیمت به 15 هزار تومان کاهش میابد به دلیل اینکه مشتری کم میشود و در عصر که مشتری بیشتر است از 20 هزار تومان به 30 هزار تومان افزایش پیدا میکند و این نوع قیمت گذاری همیشه با توجه به نیاز مشتری اکثر اوقات جواب میدهد.

 

قیمت گذاری اقتصادی و  اکونامی

قیمت‌ها در دراز مدت اقتصادی و پایین‌تر از شرایط بازار خواهد بود. در این روش  که بسیار هم پر کاربرد هست، تولید محصول برای شرکت به صرفه است. در این روش، هدف برداشت  بخش بزرگی از جامعه مشتریان به ویژه اقشار کم درآمدتر است. این روش برای شرکت‌های بزرگ بسیار مناسب اما برای شرکت‌های ناشناخته سم است. چراکه می‌تواند باعث تبلیغات سو شود و مشتری تصور کند که محصول یا خدمات کیفیت خوبی ندارد.

 

خوب فکر میکنم تمام موارد را قیمت شما عرض کردیم و در باقی موارد باید بتوانید از این روش ها به خوبی و درستی استفاده کنید.

این موارد در طراحی سایت ، طراحی وب سایت های فروشگاهی ، فروش محصولات فیزیکی ، فروش محصولات دیجیتالی پاسخگو هست . 

فقط مربوط به محصولات فیزیکی نیست پس به درستی از تمامی موارد استفاده کنید.