وبلاگ

جدید ترین اخبار برنامه نویسی

فریلنسر (Freelancer) کیست و فریلنسینگ چگونه است ؟ (آموزش فریلنسر شدن)
-

تعریف فریلنسر یا آزادکار

به طور خلاصه فریلنسر به شخصی گفته می‌شود که به صورت مستقل، کار می‌کند و به شرکت یا مؤسسه‌ای وابسته نیست. این اشخاص به طور معمول قراردادهای بلندمدتی با شرکت‌ها ندارند و تعهدات آنها، در حد پروژه‌هایی است که انجام می‌دهند.

فریلنسینگ چیست؟

فریلنسینگ که به آن فریلنسرینگ نیز گفته می شود، معمولاً به معنای آزاد کاری به کار می رود. در فریلنسینگ، شخص پروژه‌ای را تحویل می‌گیرد و طبق توافق قبلی، پروژه را در زمان معین به کارفرما تحویل می‌دهد و مبلغ تعیین‌شده‌ای را دریافت می‌کند.

freelancer-Learn

 

 

چطور فریلنسر شویم؟

برای فریلنسر شدن باید نخست در یک زمینه متخصص شوید. سپس تخصص خود را تا جایی که می‌توانید گسترش دهید و برای اینکه بتوانید درآمد بیشتری داشته باشید، تخصص‌های جدیدی را در زمینه‌های مختلف یاد بگیرید.

فریلنسر بودن لذت خاص خودش را دارد، اینکه می‌توانید به دور از هیاهوی شرکت‌ها و اداره‌ها در هر محیطی که دوست داشته باشید، کارهای‌تان را پیش ببرید. در ادامه بیشتر با فریلنسینگ آشنا خواهید شد و مزایا و معایب این شغل را بهتر خواهید شناخت.

فریلنسر یا آزادکار چیست؟ یا کیست!

فریلنسر (Freelancer) کسی است که به‌صورت آنلاین به سایت‌های فریلنسری می‌رود! پروژه‌های ارسال شده را نگاه می‌کند، در صورتی که توانایی انجامش را در خود دید، پیشنهاد خود را برای کارفرما ارسال کند و منتظر می‌ماند. اگر کارفرما پیشنهاد آن را قبول کرد، شرح وظایف را کامل‌تر در اختیار وی می‌گذارد و «وی» شروع به‌انجام آن می‌کند. وقتی که در زمان تعیین شده «وی» توانست کار را به‌اتمام برساند، می‌تواند خود را یک فریلنسر بنامد!

Freelancer mistake-to work

 

معایب فریلنسر بودن

به‌عنوان عیب می‌توان اول به این مورد اشاره کرد که شاید در ابتدا نتوان همه هزینه لازم برای زندگی را از طریق این راه بدست آورد. البته همه‌چیز بستگی به مهارت، کیفیت کار و پروژه‌هایی دارد که در اختیار می‌گیرید. ممکن است پروژه شما یک پروژه بزرگ و تقریبا میان‌مدت باشد و در این زمان از بابت مالی خیالتان راحت‌ باشد.

اما از طرف دیگر ممکن است که چندان پروژه‌ها بزرگی نتوانید به‌دست بگیرید و مجبور شوید، پشت سر هم با بودجه‌های کم برای افراد زیادی کار کنید. در این حالت ممکن است حتی از فریلنسر بودن پشیمان شوید! اما باز هم اشاره می‌کنم؛ همه‌چیز بستگی به مهارت و کیفیت کار شما دارد. مطمئن باشید اگر کیفیت کار شما بالا باشد، احتمال ارسال پیشنهاد از سمت کارفرما برای شما نیز وجود دارد. در همه سایت‌های فریلنسری قسمتی برای «دعوت به‌همکاری» با فریلنسر وجود دارد و کارفرما می‌تواند تنها برای شما یک درخواست همکاری ایجاد کند.

مورد بعدی که جز معایب فریلنس کار کردن است، به همه کارهای آزاد نیز مربوط می‌شود. اینکه شما رسمی نیستید و بیمه ندارید.

مزایا سپردن پروژه به فریلنسر برای کارفرما

برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و هر موسسه‌ و هر شخصی که پروژه در سایت‌های فریلنسری ایجاد کند هم مزیتی وجود دارد. زیرا اول از همه هزینه کمتری می‌پردازند. استخدام تمام‌وقت یا حتی نیمه‌وقت برای شرکت‌ها بسیار بیشتر از همکاری با یک فریلنسر هزینه دارد. از همین رو کارهایی را که بتوان برون‌سپاری کرد و یک نفر از راه‌دور بتواند آن را انجام دهند را بهتر است از همین طریق انجام دهند.

دومین مزیت این است که فریلنسرها معمولا سریع‌ کار می‌کنند و پشتکا دارند. زیرا می‌خواهند سریع‌تر کار را به‌اتمام برسانند که هم مبلغ پیشنهاد شده را بگیرند و هم اینکه به‌سراغ کارهای بعدی‌شان بروند. از همین رو کارفرما می‌تواند به‌خوبی به فریلنسرها اعتماد کند.

who-is-freelancing

تیتر این قسمت خیلی نسبی است و اصلا متر و معیاری برای آن وجود ندارد. اما خیلی خلاصه با ذکر مواردی، ویژگی‌هایی که اگر آن‌ها را رعایت کنید، می‌توانید از سایرین برتری داشته باشید، را بررسی می‌کنیم.

۱) تخصص و مهارت کافی

لازم نیست همه کار بلد باشید. یک کار را کامل بلد باشید. در یک حوزه کاری بهترین شوید. خیلی این قسمت شبیه به‌ کتاب‌های انگیزشی شد ولی باور کنید همین‌طور است. هر تخصص و مهارتی که دارید روی آن کار کنید، وقت بگذارید تا تجربه بدست آورید. سپس پروژه‌های خود همگی حول محور آن بگیرید و تا روز به‌روز در آن حرفه، ماهر‌تر و با‌تجربه‌تر شوید.

۲) مدیریت زمان

نه‌تنها برای فریلنسر بودن بلکه برای هر کار دیگری هم لازم است که زمان را مدیریت کنید. مخصوصا اگر چند پروژه را به‌صورت همزمان برای انجام دارید، این موضوع بیشتر اهمیت دارد.

۳) برنامه‌ریزی و اولیت‌بندی کردن کارها

وقتی سرتان شلوغ شود و بخواهید همزمان به چند پروژه برسید، لازم است که بر اساس اهمیت پروژه‌ها و موعد تحویل آن‌ها، یک جدول برنامه‌ریزی برای انجام کارها درنظر بگیرید. هر کس در این مورد بر اساس میل و توان شخصی‌اش می‌تواند عمل کند. برخی مایل‌اند یک کار را به‌صورت کامل انجام دهند و تمام کنند، سپس به‌سراغ سایر پروژه‌ها بروند. اما ممکن است شخص دیگری تمایل داشته باشد که کم‌کم چند پروژه را با هم به‌اتمام برساند.

۴) آپلود نمونه‌کارها

اگر کارتان به‌طراحی مربوط می‌شود که حتما باید این کار را انجام دهید. سایت‌هایی که طراحی کرده‌اید، لوگو و طرح‌های گرافیکی که آماده کرده‌اید را باید در پروفایل خود در سایت‌های فریلنسر آپلود کنید تا زمانی که کارفرما از پروفایل شما دیدن می‌کند، توجه‌اش به آن‌ها جلب شود.

۵) نوشتن یک رزومه کاری کامل

نوشتن یک رزومه کامل برای هر فریلنسری توصیه می‌شود. در سایت‌های فریلنسر قسمتی به‌برای آپلود رزومه وجود دارد. برخی خودشان فیلدهایی را آماده کرده‌اند که می‌توانید با پرکردن آن‌ها یک رزومه در همان سایت داشته باشید. و در برخی دیگر امکان آپلود یک فایل وجود دارد. در هر صورت رزومه را فراموش نکنید.

Freelancer-in-iran

معرفی سایت‌های برتر فریلنسری ایران

سایت‌های فریلنسری باید فعال باشند. یعنی تعداد کاربران فعال آن‌ها زیاد باشد. سایت‌های متروک فریلنسری ایرانی کم نیستند. اما برای فعالیت توصیه دو سرویس پونیشا و پارس‌کدرز است. این دو سایت از لحاظ کیفیت و تعداد کاربران در سطح بسیار خوبی قرار دارند. اگر به‌عنوان کارفرما ثبت‌نام کنید، می‌‌توانید فریلنسرهای خوبی را پیدا کرده و اگر هم به‌عنوان فریلنسر ثبت‌نام کنید، پروژه‌های خوبی را پیش‌رو خود می‌بینید.