وبلاگ

جدید ترین اخبار برنامه نویسی

تفاوت و مزایای داشتند گواهینامه SSL چیست ؟
-

 

گواهینامه SSL به طور ساده بخواهیم بگوییم همان چیزی هست که در سایت ها میبینید که HTTPS  ابتدای سایت شروع میشود و گوگل این مورد را کاملا به رسمیت میشناسد.

در سال 2014-2013، کمپانی گوگل تغییراتی در الگوریتم بحث SEO خود ایجاد کرده است که سایت هایی که از SSL   استفاده میکنند رتبه بالاتری در این قضیه در نظر بگیرد. کی از این موضوع ناراضی هست که در صفحه اول گوگل جایگاهی داشته باشد ؟

مزایای SSL

جلب اعتماد مشتریان با داشتن SSL

SSL  بحث داغ اعتماد کاربران به شما با داشتن SSL  !!!!

دقیقا همینطور هست SSL داشتن به چند منظور به شما کمک میکند :

1-نماد اعتماد دو ستاره

2- اعتماد کاربران به شما بیشتر میشود

3- جذب SEO بهتر از گوگل

4- خیلی مزایای دیگر که نکات بیشتر این مطالب را پایین تر عرض میکنیم خدمت شما !

کلا ما 3 نوع گواهینامه SSL داریم البته تا این تاریخی که این مطلب را خدمت شما عرضه میکنیم:

  • Extended Validation که اصطلاحا ((EV
  • Organization Validate که اصطلاحا((OV
  • Domain Validated مخفف این نوع گواهینامه ((DV

سطح رمز نگاری این 3 نوع گواهینامه ها هیچ تفاوتی با هم ندارند فقط شکل و شمایل آنها در مرورگر کمی متفاوت هست که فقط این نکته را باید بدانید که OV و EV  کمی بیشتر زمان میبرد و نیاز به مدارک محکم تری جهت احراز دارد.

تا خیلی سالها پیش اصلا کسی کاری به کار SSL  نداشت اما الان مرورگر ها مثل این جار زن ها در بازار کاربر را خبر دار میکنند که انگار دزد گرفته اند !!! که این سایت SSL  ندارد و قابل اطمینان نیست و شما مجبور هستید که هزینه ای پرداخت کنید جهت خرید SSL   دیگه دنیا دنیای پول هست برای یک گواهینامه هم هزینه هایی باید پرداخت کنید که در حال حاضر در سال 1400 با توجه به قیمت دلار از 200 هزار تومان هست تا 5 الی 6 میلیون تومان که تفاوت قیمت به اعتبار و شکل و شمایل نوع SSL  هست ولی این را بگویم که این گواهینامه روی سرعت سایت هیچ تاثیری ندارد و فقط روی امنیت ، گوگل و چند مورد بالا که عرض کردم تاثیر دارد .

letsencrypt

تا وقتی SSL رایگان هست چرا باید پول بدهم ؟

چقدر جالب بله دقیقا خیلی از هاستینگ ها SSL  رایگان میدهند پس چرا باید پول بدهیم ؟ شما آیا به کالای مجانی اعتقادی دارید ؟ اگر اعتقاد و اعتماد دارید لطفا از خواندن ادامه مطلب دست بکشید !!!

این SSL  های رایگان از Let’s encrypt  هست بدین معنی که این شرکت این گواهینامه ها را صادر میکند که مدت زمان این گواهینامه ها کلا 3 ماه هست البته هر 3 ماه یکبار تمدید میشوند که در این باره باید عرض کنم خدمتتان که این گواهینامه از اعتبار بسیار کمی برخوردار هستند و اعتباری که شرکت های COMODO برای خرید SSL  به کاربر میدهند این شرکت های رایگان به ما نمیدهند . نکته بعدی که SSL  های رایگان دارند بحث این هست که زیر دامنه ها را پوشش نمیدهد مثلا وب سایت google.com  را فرض کنید و فرض محال بگیرید که این شرکت از SSL رایگان شرکت Let’s encrypt  استفاده کرده و حال این شرکت بزرگ گوگل میخواهد که زیر دامنه های خود را تحت پوشش این گواهینامه رایگان ببرد اما اصلا این کار امکان پذیر نیست یعنی سایت ahvaz.google.com  به طور مثال که زیر دامنه وب سایت گوگل هست تحت پوشش SSL  قرار نمیگرد و این هست مشکلات هرچیز رایگانی را نباید حتی امتحان کنید در این دنیایی که ما زندگی میکنیم هیچ چیز رایگان نیست طولی نمیکشد که حتی نفس کشیدن هم پولی میشود !!!

بهترین نوع SSL   کدام هست ؟

ابتدا به ساکن باید نوع کسب و کار خود را انتخاب کنید که چه نوع کسب و کاری دارید

  • اگر صاحب یک وب سایت شخصی و شرکتی هستید که فقط نمونه کار های شما در آن وب سایت هست و وب سایت کوچکی در این زمینه دارید و اصلا مربوط به سازمان و کسب و کار بزرگی نیست بهترین نوع برای این زمینه SSL  نوع DV  هست .
  • اگر یک کسب و کاری دارید که مربوط به یک نام رسمی از یک شرکت هست و در این زمینه نیاز به این دارید که کاربر اعتماد بیشتری به شما بکند و نام رسمی شرکت شما را در بالا اسم سایت ببیند یعنی همان نوار سبز رنگی که وب سایت هایی مثل شاپرک و خیلی از سایت های دیگر از آن استفاده میکنند بهترین نوع گواهینامه در این زمینه OV  هست .
  • دیگه بالاتر از این نداریم دیگه نوبر SSL  هاست و بالاتر از این اصلا صحبتش را هم نکنید گواهینامه SSL  نوع EV  که در بالا توضیحاتی در این زمینه به شما داده ایم این نوع گواهینامه یک رنگ سبز خوشگل و زیبا در نوار بالا مرورگر به نمایش میگذارد و کاربر لذت و مخصوصا اعتماد 1000 درصدی به شما میکند چون هم هزینه این نوع SSL  بالا هست هم امنیت این نوع SSL  بالا هست و کلا دیگه بنز SSL  ها است.
  • راستی یه نکته دیگه باز هم بگم خدمتتون حتما برای نماد اعتماد دو ستاره از وزارت صنعت و معدن حتما حتما باید SSL  نوع خوب داشته باشید لطفا لطفا لطفا رایگان اصلا اصلا اصلا خریداری نکنید اینو واقعا عرض میکنم.

 

گواهینامه SSL   را کی صادر میکند ؟

اکثر گواهینامه های SSL  توسط CA  ها صادر میشوند، در واقع CA   یک شرکت های واسط هستند که کار اصلی این CA   صدور گواهینامه های SSL  هست .

 

 

گواهینامه SSL   شامل چه اطلاعاتی هست ؟

بیشتر گواهینامه های SSL   چندین اطلاعات مهم کسب و کار شما را دریافت میکنند و به کاربر نشان میدهند :

1-نام دامنه ارزشمند شما

2-اگر نوع EV  یا OV  باشد در این زمینه چک میکند که برای کدام سازمان صادر شده است .

3- کدام  CA  این گواهینامه را برای شما صادر کرده است از گواهینامه های رایگان استفاده کردید یا سایت هایی مثل Comodo  این گواهینامه را صادر کرده است.

4-امضای دیجیتال مرجع CA  صادر کننده که این امضا بسیار مهم هست اگر از جای معتبر خریداری کرده باشیند که این امضا وجود داد و کلیه کاربران سایت این مورد را مشاهده میکنند.

5- تاریخ صدور گواهینامه که این تاریخ از زمان خریداری شدن گواهینامه در این قسمت نمایش داده میشود .

6-تاریخ انقضا گواهینامه که به کاربر نشان میدهد که این SSL  در تاریخ قید شده به اتمام میرسد.

7- کلید عمومی گواهینامه : این کلید در واقع کلید هایی هستند که رمز نگاری شده هستند و در این زمینه با کلید های خصوصی فقط باز میشوند.

8-زیر دامنه های مرتبط : بدین معنی هست با کلیک بر روی SSL   این قسمت را نمایش میدهد که زیر دامنه های سایت که شامل SSL  میشوند چی هستند .

 

 

چند نکته آخر را به شما عرض کنم در مورد SSL    که در این زمینه کلیه فرایند ها در SSL  ها یکسان هستند فقط کیفیت نوع گواهینامه فرق میکند و اعتماد سازی کاربر بیشتر میشود و مزیت اصلی برای گوگل هست که گوگل بیشتر به شما اعتماد میکند و در رنک SEO   شما سنگ تمام میگذارد.

 

حتما SSL  را از جای معتبر خریداری کنید و به هیچ عنوان از گواهینامه های رایگان استفاده نکنید که نه تنها مزیت ندارد بلکه برای وب سایت و رنک گوگل هم مضر نیز هست.

 

شرکت وندا آماده پاسخگویی و مشاوره در زمینه گواهینامه SSL  است.